Mikimoto Parel Eiland, Japan
door K.Hoving
In de zomer van 2000 maakten wij op vakantie in Japan de zogenoemde
Hofreis. Natuurlijk kon, halverwege de reis,een bezoek aan de bakermat
van de (Japanse) cultivéparel niet ontbreken.
Het Mikimoto Pearl Island : thuishonk van de Mikimoto cultivéparel. In
1893 door Mikimoto (1858-1954) ontwikkeld.
De 123 miljoen Japanners laten dit uitbundig weten. Het eiland, dat in de
Toba baai ligt, bestaat uit de Kokichi Mikimoto Memorial Hall, het parel-
museum, een standbeeld van menéér, een winkel, een mooi restaurant
en voortdurende demonstraties van vrouwelijke look-a-like parelduikers.
Het parelmuseum heeft vier etages.
Op de 1e etage vindt u een overzicht van de natuurlijke parelvindplaatsen
in de wereld en een wereldcollectie pareljuwelen vanaf de Romeinen en
de Byzantijnse periode tot en met de 20e eeuw.
Op de 2 e etage vindt u een overzicht van de ontwikkeling van cultivéparels.
Op de 3 e etage vindt u een overzicht van pareloesters en op de 4 e etage
wordt het oogst- en distributieproces gedemonstreerd.
Op de 1e etage lag in een vitrine het boek "Travels of …. " van good old
Marco Polo. Op blz 200 stond : "..in the palace (of Japan) they have pearls,
rose, but fine, big and round, as quite as valuable as the white ones…. ".
Vermeld werd dat de Chinezen al in 1082 Boeddabeeldjes in pareloesters
stopten om Boeddaparels te verkrijgen. In 2200 vóór onze Jaartelling
betaalden de Chinezen al met parels belasting aan de Yu-keizers .
Het museum bevat opmerkelijk veel Europese kunst. Op de tweede etage
waren afbeeldingen van een aantal Japanse pioniers te aanschouwen,
met ups en downs over het cultivé-ontwikkelingsproces in de Agobaai.
De 3e etage was de oester-etage. Van de 100.000 soorten zijn slechts zes
soorten pareloesters. De pinctada fucata levert een goudkleurige parel, de
pinctada margaritifera levert de zwarte parel, de pinctada maxima levert
zilver- maar ook goudkleurige parels. De Mabe en Abalone leveren "halve"
parels, de zoetwatermossel uit het Biwameer kleinere parels.
Op de 4 e etage worden voor toeristen de "operaties" uitgevoerd.
De oesters worden uit een emmer met zout water gehaald en voorzichtig
met een klemtang geopend. Dan een sneetje met een scalpel in de maag,
de "gonad ", en hup: een mantelstukje en een bolletje van de Mississippie-
zoetwatermossel er in.
De geprepareerde pareloesters worden daarna uitgezet in korven en aan
vlotten in de Toba-baai gehangen.
Na een jaar of vier is er de oogst: 50 % is direct na de operatie dood
gegaan, 20% is slecht, 25% is goed en 5% heeft een uitstekende kwaliteit:
" Hanadama " !
Het museum eindigt met Japanse parelkunstvoorwerpen. Om er enkele te
noemen:
-een pareltrom uit 1978, 700 gram met 872 cultivéparels en 188 diamanten
-een kroon uit 1979, 950 gram met 796 cultivéparels en 17 diamanten
-het Himeji kasteel, 19.000 cultivéparels met 447 diamanten en 36 saffieren
-de Liberty-bel uit 1939, 12.250 cultivéparels met 366 diamanten
-een pagode uit 1926, 12.760 cultivéparels
In een winkel liggen prachtige, maar peperdure parels en pareljuwelen te
koop. In de Memorial Hall wordt het leven van Mikimoto uitvoerig tentoon
gesteld. Ondanks het relatieve kitschgehalte is een bezoek aan het
pareleiland, tijdens een Japanreis, het geld waard.
http://www.nedgemlab.nl T 078-6736376 M 06-2211 5440 email: k.hoving@hetnet.nl
Literatuur: reisverhaal